Pojkvän <<<3 Flickvän

Detta är ett reportage jag skrivit angående att bli tillsamans med någon som har diabetes, min pojkvän är intervju offer, läs och begrunda:

Hej Rickard
Du har haft en flickvän med diabetes i tre år, vad visste du om diabetes innan du träffade henne?

- Jag visste verkligen ingenting om diabetes innan jag träffade Linda, det var ett helt nytt kapitel för mig!

Hur fick du reda på att hon hade diabetes?

- Linda själv hyshade lite om det och sa nästan ingenting till mig, men jag visste det eftersom min bästa kompis var ihop med hennes bästa kompis, för mig kändes det inte så jättekonstigt med ordet diabetes om jag bara fick veta vad det innebar, det var mer för Linda det känndes konstigt tror jag, jag blev ju förälskad i henne för att hon var otroligt söt och snäll person inte för hur många insulinceller hon har i kroppen:)

Tror du att det är mer ansvar för dig att bli tillsamans med en tjej som har diabetes än en tjej som inte har diabetes?

- Det mesta ansvaret har ju Linda själv och det måste hon få ha så hon inte tycker man tar över hennes liv, för sjukdomen är ju hennes och inte min, men givetvis är det ett ansvar att hjälpa Linda om hon skulle behöva hjälp, men vem sjutton skulle inte hjälpa sin flickvän om hon behövde hjälp kan jag tycka!

Har du någon gång behövt hjälpa Linda i en diabetes relaterad situation?

- Ja, alltså jag får ju lite då och då svänga förbi shell-tappen när jag har med Linda i bilen för att blodsockret ligger för lågt, men det gör jag ju absolut om det är det som krävs för att hon skall må bra! Några gånger vet jag att hon har tyckt det varit otäckt att byta nål till insulinpumpen, då erbjöd jag mig att sticka en i mig också så vi kunnde ha ont tillsamans istället, jag tror att det är lite viktigt att då och då göra sådana saker så Linda inte känner sig ensam med allt sitt blodsockertagande och insulintjafs..

Tycker du det skulle vara bra att få information om diabetes som pojkvän från sjukhuset?

- Ja, verkligen! Vi får ju ingen information alls faktiskt, jag kan tycka att diabetes inte går att jämföra med någon annans diabetes så det går ju inte att säga " såhär skall man göra och såhär skall man inte göra" men det vore nog ibland skönt att få lite information hur man skall bete sig i olika situationer, som en gång när Lindas blodsocker var alldeles för lågt, då var jag så oförberedd på situationen och att Linda faktiskt förändras och blir väldigt "liten" igen.

Vad tyckte ni om intervjun? skriv i komentarer va ni tyckte:)

//Lindis


Kommentarer
Postat av: irene

Jättebra Linda..

Detta måste vi ta upp på våra möten, Tove o jag med diabetesförbundets ordförande vi ska träffa i april..



Tack båda två

2009-03-23 @ 22:15:05
Postat av: Nette

Bra intervju! Det är ju superviktigt att ens närmaste vet vad det handlar om! Å han verkar trevlig å gullig, din Rickard...

Kram Jeanette

2009-03-25 @ 06:36:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0