Intervju med Volentär för VIPDIP

Utvärdera jättegärna intervjun i en komentar på min kära blogg:)

Vart skall du resa?
 
Jag ska resa till en liten stad i nordvästra delen av Rumänien som heter Arad.


Med vilken organisation kommer du att åka? hur kom du i kontakt med dem?


När man reser som EU volontär så har man en skickande organisation och en mottagande organisation.  Min skickande organisation är VIPDIP, och jag kom i kontakt med dem och tanken på att resa som volontär på ett diabetesläger för säkert 5 år sedan. Då pratade någon om organisationen och berättade att man bland annat kunde resa ut som volontär. Sedan dess har det varit i mina tankar att det vill jag göra efter gymnasiet.

På EU:s hemsida kan man gå och söka i en databas över mottagande organisationer som då har olika projekt, som inriktar sig på olika saker, där kan man leta. jag hade kontakt med flera olika organisationer innan jag fick platsen i Rumänien, Millenium center heter den organisationen.


Vad skall du göra?
 
Projektet är ganska medieinriktat, till exempel ska vi göra dokumentärfilmer och skriva reportage. Men det går även ut på att upptäcka och belysa samhällsproblem, vårda kulturen och troligen ska vi jobba med barn också. Men jag vet inte än vad det handlar om, kan vara skolor eller barnhem...


Varför skall du göra det?
 
Det är en upplevelse som jag verkligen vill göra. jag vill se hur det är i andra länder och få en ökad medvetenhet för världen överhuvudtaget. Förhoppningsvis ligger det med hela livet och man kan jobba på olika sätt med att hjälpa folk i u-länder även när man kommit hem och 20 år framåt.


Ser du diabetesen som ett hinder för att resa till andra länder och göra spännande saker som att vara volontär?
 
Det är klart att diabetesen ligger alltid med och den skapar ju en hel del problem. Det som jag känner är ett MÅSTE är ju att jag ska kunna hämta ut medicin därnere, jag måste alltid ha möjlighet att få mitt insulin och allt det. Men allting annat känns ganska lugnt.


Hur kommer du att förbereda dig?

Ja bra fråga. Jag ska kolla upp ifall det är några vaccinationer jag behöver, borde jag redan gjort faktiskt... Ska gå en 2-dagars kurs för alla avresevolontärer som EU håller i. Har lånat två böcker om Rumänien ifrån biblioteket så jag får läsa på lite om kultur och religion. Sedan är det en hel del papper som ska fixas, försäkringar ska ansökas och allt sådant tråkigt... Men det kommer ju att vara värt det i slutet! :D


Packar man diabetes saker för ett halv år eller hur kommer du att få tag i diabetes tillbehör?


Jag har faktiskt inte riktigt svar på det ännu, för jag har inte fått svar ifrån min läkare ännu. Men Jag kommer att ta med mig läkemedel för ett halvår, det kan bli väldigt dyrt att få ut det därnere om det ens finns. men jag måste ändå på något sätt kunna få tag i det därnere, speciellt insulin. Så vi får se hur vi ska lösa det.


Har du något tips till andra människor som vill vara volontärer?
 
Att åka med EU som jag gör är ett väldigt bra alternativ och helt EU sponsrat, alltså behöver man knappt lägga ut någonting själv. Men det kan däremot ta en ganska lång tid innan man hittar ett projekt man gillar och som man får svar ifrån. För min del så tog det väl iallafall ett halvår innan allting var klart, men då var jag också öppen om vilket land. Jag kollade mer efter ett medieinriktat projekt än vilket land jag skulle till. Om du tillexempel vill till Storbritannien så kan det ta väldigt lång tid eftersom det är ett populärt land.

Men ge inte upp och håll kontakten med organisationen då får svar ifrån. Väldigt bra att ringa ner själv och prata med dem så att man kan fråga det man vill och även känna av att det är en bra organisation man kommer till. Vissa har hemsidor där man kan gå in och kolla på bilder och projekt.
Lycka till!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0