Diabetes och graviditet

Hej Alla bloggläsare!

Detta ämnet är något som oroar mig väldigt mycket och som jag än idag har ganska lite kunskap om, kan tänka mig att det finns fler unga tjejer med diabetes som oroar sig inför graviditet, jag har gjort en intervju med min kompis Linda angående detta, läs gärna:

1. Diabetes och graviditet, fungerar det?
Att ha diabetes och vara gravid är nu för tiden oftast inga problem som tur är! Det innebär en väldigt lite större risk för mor och barn om man sköter sin diabetes korrekt.

Helst ett HBA1C på 4-5- lite lägre än vanligt.(chansen till missbildning på barn hos en kvinna utan diabetes är 2% och hos en kvinna med diabetes ligger det på 4%). Det gäller ju som sagt att ha så bra och jämt blodsocker som möjligt under hela graviditeten.

Har man högt blodsocker så går sockret oavkortat direkt till bebisen och den lägger på sig massa fett och det kan innebära en risk för bebisens hjärta.
Det är ganska känt att diabetiker får lite större bebisar.

2. Behöver man engagera sig extra mycket när man är gravid och har diabetes, vad?

Man behöver absolut engagera sig i sin diabetes mer an vanligt! Kolla blodsocker ofta, både före och efter måltid och gärna däremellan för att lättade kunna veta hur mycket insulin man behöver. Man kräver oftast mycket mer insulin än vanligt under graviditeten, mot slutet kan det vara så att man har den dubbla dosen än vad man hade innan grav.
Man får även stort stöd från sin diabetes sköterska och sin barnmorska.
Många besök blir det men det känns bara tryggt tycker jag!

3. Hur gjorde du för att hålla blodsockret så stabilt som möjligt?

För att hålla blodsockret så stabilt som möjligt var det många stick som gällde! Och äta bra och på bra tider, vilket är viktigt även om man inte är gravid men som man gärna slarvar lite med ibland!
Det är ju oxå lätt att få känningar ofta när man ligger så lågt hela tiden så väskan var alltid packad med druvsocker, festis och frukt.

4. tvekade du någonsin att skaffa barn pga din diabetes?

Nej jag har aldrig tvekat på att skaffa barn pga diabetesen.
Pratade mycket om graviditet med min diabetesläkare innan och visste att det inte var några större problem att skaffa barn.

Men trots detta så var jag fruktansvärt nervös första gången jag var gravid! Speciellt eftersom det inte var en planerad graviditet och mitt HBA1C låg högt vilket det inte ska göra när man blir gravid.
Det är viktigt att planera sin graviditet några månader innan för att ligga på ett så bra medelvärde som möjligt!
Men jag fick snabbt ordning på det och bebisen mådde bra inne i magen och ut kom en rfisk och fin flicka!

5. Nu när du är mor till två barn, är det svårt att hinna med att sköta diabetesen?

Det går bra att sköta den trots mina 2 busiga barn! Känns viktigt att inte slarva nu heller för att hålla humöret uppe och vara en pigg och frisk mamma.

6. Har du några råd till andra som tvekar på att skaffa barn pga sin diabetes?

Vill man skaffa barn och har diabetes så finns det inget som talar emot!
Jag tyckte att det var underbart att vara gravid och en fantastisk upplevelse.
Och är man det minsta nervös eller osäker så finns diabetesläkare/sköterska och barnmorska till för dig!
Vården för gravid diabetiker idag är fantastisk!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0