Att sätta sina egna begränsningar

Att livet med diabetes bara skall flyta på, det finns inte. Men en tanke som ofta förföljer mig är att jag själv måste styra i rätt riktning. Man kan ju jämföra det med en båt som seglar över öppet hav, ibland är vattnet helt stilla och man kan lätt segla utan problem, men ibland kommer det starka vindar som gör att man måste arbeta mera på båten, ta i av alla krafter man kan eller man kanske måste avsluta seglingen för att inte riskera en katastrof.

Precis så är det för mig och min diabetes, ibland flyter det på som bara tusan och man klarar allt utan problem, ibland när blodsockret strular för mycket får man vända och vrida på hela sig själv för att hitta den ultimata lösningen att få ner det, jag vet inte hur många gånger jag hävt i mig litervis med vatten ( för att behöva kissa och därmed få ut sockret), gått promenader för att försöka sänka blodsockret, ätit rent socker för att få upp blodsockret eller varför inte varianten då man inte fattar att blodsockret är lågt och man sitter i skolbänken och kämpar för sitt liv för att förstå vad läran säger och va sjutton han står där och klagar på varför jag inte svarar på tilltal. Och ibland har man fått avsluta det man påbörjat, gå hem ifrån vänner för insulinet är slut, blodsockret är för högt ( jag vill alltid hem till tryggheten när jag ligger högt, känner mig väldigt utsatt av att vara borta då)

Jag försöker att hitta min ratt att styra diabetesen och det har jag gjort på vissa delar:

Har skaffat insulinpump, som underlättar något otroligt för mig.

Tar inte socker i kaffet eftersom det är en onödig återgärd som alltid går åt fel håll.

Är noga med motion, går med Shiva mycket för motion och bra blodsocker gillar varandra.

Hjälper andra med diabetes, det får mig att må bra och en glad Linda ger ett bra blodsocker, jag lovar jag märker jätte skilnad på  blodsockret om jag är på bra humör.

Säljer livets löv lite då och då för att forskningen skall få pengar.

Jag vill på nått sätt inte hävda att detta alltid fungerar men det är ju ändå en styrning i rätt riktning, ett försök helt enkelt, förstår ni mig??

Hur försöker ni styra eran diabetes?


Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0