Hundar

Hej allihoppa!

Nu har jag klarat av en timmes datorkunskaps lektion och 4 timmar och 45 minuters barnvaktande, det var väldigt mysigt och roligt att vara barnvakt idag faktiskt för barnen var jätte lugna:)  

Mitt intresse för hundar är enormt stort och själv har jag en egen hund som heter Shiva, Shiva är en schäffertik på 10 månader som är heeelt ljuvlig! Jag gör nästintill allt med Shiva, hon är med hos vänner,pojkvännen, ute i skogen kan vi vara hur länge som helst och mys i sängen är det bästa Shiva vet när man bara ligger och klappar på henne, då känner hon sig omtyckt!!

Jag vann faktiskt Shiva, det finns en tävling som hålls igång två gånger per år som arrangeras utav företaget Bayer, dem hade en tävling som då hette Dremfund där man fick skicka in sin egna dröm och man kunnde vinna ett stipendium på 50.000 kronor, tro inte att jag gick vidare och sedan vann????? Mitt bidrag var att jag ville få en hund som jag kunde utbilda till diabeteshund, än så länge är ju det väldigt dyrt, efter när dem hade ringt och sagt att jag gått vidare var det en omröstning på internett som höll på i cirka 1 månad, där kunnde jag följa heeela tiden vart jag stod i tävlingen, tack vare nära vänner och andra som jag inte ens kännde så vann jag heeeela kalaset och åkte därefter till Hedeforsens kennel i Rommelanda och valde ut min underbara Shiva, jag visste med en gång att det var hon jag ville ha! Ni skall få se en bild på henne när hon var valp så förstår ni varför hihi=)

Shiva har inte utbildats än men hon kommer utbildas men först måste vi klara en massa tester och det har jag bara bestämt mig för att jag MÅSTE klara, detta är några moment som Shiva skall kunna:

Detta kanske kan vara spännande att läsa för er:

Man tror att det är en kombination av doft och förändring av beteende som gör att hundarna reagerar. Men framförallt lukten, eftersom de ofta reagerar innan det märks på beteendet.
Det är tänkt att Shiva både skall reagera på högt och lågt blodsocker.

Dessa moment SKALL kalras på Inporvningen när hunden är 1 år:

Passage av hundar. Hundägaren skall kunna agera så att hunden följer med utan att ta kontakt med andra hundar eller människor, ägaren skall kunna både hejda hunden och sedan förstärka rätt beteende hos hunden.


Sitt eller ligg (valfritt) i kopplets längd. Under en minut.


Personer som hälsar på hunden. Här ska personer kunna gå förbi, alternativt hälsa på ägaren eller hunden utan att hunden reagerar negativt med utfall eller flykt.


Inkallning. Hunden skall vara intresserad av hundägaren, hålla kontakt när denna ger sig av och svara på ägarens agerande.

Ljudkänslighet
Målet är att hunden får/skall reagera på ljudet utan att ta till flykt och sedan uppsöka ljudkällan själv eller med hjälp av föraren.


Avkoppling minst 15-25 min.

Hunden måste vara social med andra hundar, andra djur, människor etc. och får inte visa tecken på aggressivitet eller rädsla. Hunden ska också visa arbetsvilja. Ägaren och hunden bedöms som ett team och det är helheten som bedöms.


Källa: http://www.soshund.se/ och http://zoonen.com/artikel.asp?oid=858629

Som ni ser det är en del men detta skall vi greja:).

Varför jag ville ha en diabeteshund är ju ingen självklarhet för er, men för mig var det de absolut!

När jag var runt 12-13 år var jag med om en incident, under natten fick jag troligtvis alldeles för lågt blodsocker och låg avsvimmad, givetvis var ingen där för att hjälpa mig eftersom alla andra låg ju o sov såklart eftersom det var mitt i natten, dock sov inte riktigt alla, familjens andra hund Willma märkte genast av att något var fel och försökte först få mina föräldrars uppmärksamhet genom att hoppa på dem i sängen, Willma var då 8 månader och hade alldrig fått vara i sängen, min moder blev arg på hunden men trodde hon behövde gå ut så pappa gick upp för att gå ut med Willma, när pappa gick åt dörren istället för upp på övervåningen tog Willma själv iniativet och sprang upp till mig först men sedan in till min syster som låg i rummet brevid, hon pendlade heela tiden mellan mig och min syster, till mig för att kolla läget och till syrran för att få uppmärksamhet, tillslut gick syster min med Willma och då upptäckte hon mitt låga blodsocker och kunnde ropa på hjälp, här väcktes min stora dröm! Tänk om inte Willma hade väckt min familj? vad hade hänt då? Det är frågan.....

Våra hundar är grymt duktiga och fantastiska djur man borde ta vara på dem mer än vad man gör. 

Kramar från Linda 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0