Föreningsarbete

Jag skulle vilja prata lite om hur viktigt det är med diabetesföreningarna och vad man själv skulle kunna göra för att få igång sin diabetesförening.

Jag är själv aktiv i Kungsbackas Diabetesförening och UngDiabetesRåd, detta inlägget tänkte jag mest fokusera på Kungsbacka Diabetesförening alltså Diabetesförbundets lokalföreningar. Om du inte vet vilken din lokalföreningar gå in på hemsidan och kolla (www.diabetes.se) klicka vidare på föreningar så skall du med all säkerhet hitta din.

Jag själv saknade ganska mycket vänner med diabetes när jag var liten, finns det bara jag som har denna dumma sjukdom? När jag blev äldre bestämde jag mig för att detta måste ändras, så tillsamans med min bästa kompis som också har diabetes startade vi upp en barngrupp för barn med diabetes i Kungsbacka. Nu tänker ni säkert, hur hittade ni barnen? Vi vände oss till Kungsbacka barnmottagning och fick tag på väldigt många intresserade, samtidigt som dem visade intresse för att gå med i barngruppen blev dem medlemar i föreningen.

Nu har barnen träffats i två år en gång i veckan och en timma per gång. Barnen har fått prova på det mesta, vi har lärt oss dansa japansk dans, pysslat, pratat väldigt lätt om diabetes och barnen har fått prova på att ge gruppens maskott "Lenny" sprutor, vi har sett filmen "Jörgen snart sex år" som handlar om jörgen som får diabetes, vi har varit på djungelrummet, haft en trolleri föreställning och mycket mer skoj! Det viktigaste är att barnen får mötesplatsen att dem träffas och ser att det finns fler barn med diabetes.  Och attd em träffas under roliga former och inte bara i väntrummet på sjukhuset.  Under tiden barnen har varit med oss så har föräldrarna suttit i ett annat rum och diskuterat allt ifrån insulinsorter till andra problem som uppkommer med diabetes.

Samtidigt blev jag och AnnaLisa kanske lite förebilder för barnen eftersom vi också har diabetes.

Detta är oerhört viktigt enligt mig, så har du ett barn med diabetes som bor i närheten utav Kungsbacka så är ni hjärtligt välkomna in i våran barngrupp.

Många Kramar från
Linda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0