Föreläsning engelska C

Idag hade min kompis ett föredrag i engelska C  om diabetes och hennes historia, det var riktigt roligt att lyssna på och många i klassen ställde frågor!

Hon tog bland annat upp dumma komentarer hon har fått om diabetes, det var riktigt bra att hon pratade om det i klassen så slipper vi dem frågorna även ifall dem inte har uppkommit än så vet man ju inte folk undrar nog men vet väll inte riktigt hur dem skall fråga.

Här kommer några dumma komentarer jag fått ang mig och min diabetes som jag reagerat starkt på:

1." Du har väll diabetes då får väll inte du äta socker?"
Hmm, varför skulle jag inte få äta socker? Tänk om jag blir låg vad gör jag då?? Jag tycker att alla människor väljer sin levnadsstil, jag har valt stilen att leva som alla andra men med en viss eftertanke, jag skulle tex aldrig tacka nej om alla skulle äta marängswich i skolan bara för att det är för mycket socker, jag hade kollat blodsocker och konstaterat insulindos alltså vad jag skall ta för enheter. Sedan skulle jag tatt en lagom portion men jag hade nog inte tagit två gånger! Jag vill kunna vara med i gänget till fullo men jag är mer eftertänksam hur jag skall göra...

2. "Vilken tur att det ändå BARA är diabetes, så det inte vore någon värre sjukdom"
Jämför ALDRIG sjukdomar gott folk, alla med en sjukdom speciellt en kronisk sjukdom som kräver stor kontroll och medicinering för att överleva, alla kämpar på med sin sjukdom och försöker leva ett bra liv, men jag vill sjutton inte säga att diabets är enkelt, eller enklare/Svårare än någon annan sjukdom.Alla sjukdomar är ju fruktansvärda , Respekt gott folk.
 
3. "Gör det inte ont att typ ta sprutor och sånt hela tiden?"
Hmm jaaa vad skall man svara? antingen nej det känns inte alls (det gör det ju!), eller jooo gud vad skönt det är att ta sprutor du skall bara veta? asså en sådan fråga kan man ju typ bara svara, "Man vänjer sig", ja som sagt den frågan gör mig bara förvirrad,



Jaa vad tycker ni, vad får ni höra för dumma komentarer??¨

//Linda

//Linda

Kommentarer
Postat av: Lars

Jag är en person som är i full fart för det mesta så dom som ser min pump & frågar vad det är. fattar inte att JAG HAR DIABETES som är så pigg.... :) Man behöver ju inte bli blå i ansiktet bara för man har diabetes... Jag hittade bloggen idag så den ska jag följa så skriv på !! // Lars

2009-01-17 @ 17:29:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0