En gammal intervju med mig av tidningen Diabetes

Shit det var trå årsedan!!




Namn: Linda Barknertz
Ålder: 15 år
Bor: I Åsa utanför Göteborg
Familj: Mamma Anna-Lena, pappa Bo, syster Helena, 18, storebror Henrik, 20, hunden Willma
Diabetes: Typ 1 sedan 1995

Linda, mitt i "rusningstrafiken":

Tonåren är som en virvelvind!


Hej, hur mår du?
Hejsan, jag mår jättebra just nu!

När mår du som allra bäst?
Jag mår toppen när jag bara får vara och träffa människor jag tycker om!

Vad är det roligaste du någonsin gjort?
Jag har gjort mycket roligt, men något speciellt var när familjen åkte till Venezuela i tre veckor. Vi var 14 på resan, allt var härligt och allt fungerade så himla bra! Alla var sjuka nån gång utom jag och i vanliga fall brukar det ju vara jag som är i den situationen. Vilka minnen!

Vilken är din favoritsysselsättning?
Resa och få prata språk, speciellt spanska!

Beskriv dig själv!
Positiv när andra är negativa, ser lösningen på problem, är snäll - jag tänker mycket på andra.
Men jag har ett hemskt morgonhumör (haha, fråga mamma!)

Hur fungerar det i skolan med din diabetes?
Hmm... Ska just börja i gymnasiet och en ny skola nu. Men på min gamla skola varierade det väldigt mycket beroende på lärarna. Det fanns bra lärare som jag kände mig trygg med, men det fanns också andra som sa "Du får nog vänta med att äta tills lektionen är slut" och som inte alls förstod vad som kunde hända.
Då gick jag i alla fall ut och åt.

Kommer du att berätta om din diabetes i nya skolan?
Mamma och jag ska träffa alla mina lärare och berätta. Men jag kommer inte att berätta för klassen, det får komma lite i taget. De kommer att få höra att jag åker till Stockholm ibland för att jag är med i Ungdiabetes och de kommer att se att jag tar sprutor. Det får inte bli något stackarsdig, det ska vara positivt!

Vad skulle du helst vilja jobba med?
Adokat eller på Utrikesdepartementet.

Är det något du vill göra som du inte kan för att du har diabetes?
Jag säger som Gunde Svan: Ingenting är omöjligt!

Du har rest ensam på språkresa. Hur gick det?
Det gick jättebra, jag hade tre underbara veckor i Spanien! Jag bodde på hotell för att det skulle vara lättare att sköta maten. Det största problemet var faktiskt vilken bikini jag skulle köpa...

Var inte dina föräldrar oroliga?
Eftersom jag är resvan så var de säkra på att jag skulle klara språket om det uppstod problem. Och problem är ju faktiskt till för att lösas!

Är det jobbigare att hålla diabetesen i schack nu när du är tonåring än tidigare?
Tyvärr så är det ju det, sockret hoppar eftersom min diabetes påverkas väldigt mycket av stress - och tonårstiden är lika med rusningstrafik. Det är mycket som händer, jag byter skola, har börjat gå på fester, allt är som en virvelvind. Men jag avstår inte från något, jag tar lite mer insulin när det behövs.

Vad är det bästa råd du fått om din diabetes?
"Du måste ju ta semester ifrån diabetesen också!" Man kan ju inte sluta ta sprutor, men någon gång måste man kunna unna sig en stor glassportion. Jag vet många som aldrig gör någonting för att de är rädda hur det ska gå. Men det går ju att kompensera med insulin - och så kan man ju acceptera att ligga högt någon dag. Det är OK att ha bra värden 350 dagar och sen ha dåliga värden 15 dagar. Man har mycket roligare om man inte avstår från allt!

Vad är det mest korkade en läkare sagt till dig?
Lördagsgodis? Varför skulle du ha det?

Vilka kommentarer från omgivningen avskyr du mest?
Ehm, får du äta godis? Linda, nu har jag hämtat lite sockerfria kakor till dig!

Känner du av själv om du ligger för högt eller lågt?
För det mesta!

Vet du varför när du ligger högt?
Ibland vet jag, ibland vet jag inte. Ibland kan det kännas som man spelar ett spel - ibland vinner diabetesen, ibland vinner jag.

Hur ofta kollar du dina värden? Ändrar du doserna själv?
Jag kollar inte regelbundet utan väldigt varierande och ändrar doserna själv efter behov.

Hur mycket tänker du på vad du äter?
Tänker inte speciellt mycket, men jag vet ju i bakhuvudet vad som är bra och vad som inte är bra. Kanske tänker jag "självklart skall vi gå och fika jag kompenserar med lite extra insulin."

Hur ser ditt liv ut om 20 år tror du?
Tror jag har lägenhet i Spanien, hus här i Sverige gärna i Göteborg, har barn, man och en moped (haha, man blir aldrig för gammal för moped!)
Arbetar nog som advokat och förändrar världen, kanske är jag också aktiv i Diabetesförbundet.

Vad är ditt bästa råd till andra ungdomar som har diabetes?
Du är inte ensam! Gå in på http://www.ungdiabetes.se/ och hitta kompisar. Det är inte en massa diabetesfolk som sitter och tjötar diabetes hela tiden, utan riktigt trevligt folk som man kan dra mycket lärdom av.

Skulle livet se annorlunda ut om du inte hade diabetes?
Det går inte att beskriva i ord hur mycket jag uppskattar allt folk jag träffat på grund av min diabetes!
Har speciellt en person som nog inte vet hur mycket hon har betytt genom att vara en hjälpande hand när vi träffas. Eftersom hon är äldre så har ju hon precis gått igenom samma sak som jag gör nu!
Tack!

Lalla Lindström, frilansjournalist med diabetes typ 1,5, ställde frågorna 


Kommentarer
Postat av: AnnaLisa

Hej Gumman!



Joo det låter trevligt att göra :-D

Vilken dag passar för dig? Jag ringer dig nog imorgon så kan vi bestämma vilken dag som passar.. Imorgon är jag ledig hela kvällen från klockan 17.30 :-)..

Om det låter lockande? ;-) haha..



Får kolla med det på Onsdag :)

KRAAM!

2009-01-25 @ 21:05:20
URL: http://annalisaochx.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0