Tjena blogg gänget:)

Hejsan!

Kul att ni blir mer och mer som läser bloggen, för mig är det verkligen som terapi med bloggen, att få ut mina tankar i ord är det bästa jag gjort!

Tack http://emmyoemil.blogg.se/ för utnämningen, roligt att du gillar att läsa min blogg!

I helgen har det vart mycket skoj, var hemma med Rickard i fredags o tog det lugnt, på lördagen var det hundkurs och maskerad och på söndagen var vi barnvakter på morgonen och sedan bara slappade vi hela dagen och på måndagen åkte vi till Rickard, supermys!

Var det någon som såg melodifestivalen i lördags det gjordes ett uttalande som får mig verkligen att rata melodifestivalen 4 life, visar er en insändare från en diabetesmamma, artikeln är ifrån svenska dagbladet:


SVT, be Ella och alla diabetiker om ursäkt!

Jag tittade på Melodifestivalen

med familjen. Jag

tyckte att programmet var

bättre än det brukar, mycket

tack vare att fler artister

än vanligt hade integritet

och egna uttryck. Petra

Mede var elegant. Hon

hade gärna fått dansa mer.

Freddie Wadlings medverkan

var underbar.

Men vem skriver mellansnacket

egentligen? Jag

såg programmet med min

åttaårige son som har diabetes

typ 1 och hans kompis

som är nio år och som

också har diabets typ 1.

När Petra Mede böjde sig

fram till Emilia och påpekade

att Emilias idol Ella

Fitzgerald både hade diabetes

och var tjock blev

det hela väl osmakligt.

Dels för att diabetes redan

är en så stigmatiserande

sjukdom som gemene man

inte har så mycket kunskap

om. Dels för att Ella

Fitzgerald förtjänar bättre.

Vi kämpar hårt med att

berätta för våra barn att de

inte ska skämmas för sin

sjukdom utan acceptera

den. De måste genomgå

rigorös behandling varje

dag under hela sitt liv, så

de behöver all uppbackning

de kan få.

När någon slänger ur

sig något så dumt vill jag

bara stänga av teven och

aldrig mer sätta på den

igen. Ella blev blind av diabetes

och hon fick amputera

båda benen. Till slut

dog hon av diabetes. Vi

borde hedra hennes minne

och SVT borde av respekt

för alla barn och vuxna

som lever med diabetes

skaffa sig mer kunskap

innan de vräker ur sig vad

som helst.

Jag vill, å alla diabetikers

och Ella Fitzgeralds

vägnar, ha en fet ursäkt.

Skura upp efter skitsnacket!

aMI skånBeRg dahlstedt

Brännö

Inget superbra uttalande precis, diabetes typ 1 handlar i alla fall inte om fetma eller övervikt, känns som om folk inte riktigt förstår det och media gör ju inte heller saken bättre genom att snacka en massa strunt dem inte har en aning om.

---------------

Idag var jag och hälsade på min kompis som precis fått barn, helt underbar liten pojk!

KRAM PÅ ER!

//Lindis


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0