Diabetes= dolt handikapp?

Hejsan alla bloggläsare!

Idag var jag på körkortsteori, det var en väldigt tråkig en och en halvtimme, suuuck:P . Vi gick igenom Gatutraffik och det innebär att man går igenom säkerhet och vägmärken o massa sånt trams, en fråga som kom upp var att man skulle ta speciellt hänsyn till äldre,barn och handikappade, han tog då upp synliga handikapp och dolda handikapp, vi fick svara vad vi trodde var synliga respektive dolda, givetvis säger någon diabetes som dolt handikapp, jag blir genast kallsvettig och tänker att nu kommer det bli en stor debatt om MIN sjukdom,frn dom jag kan mest och vet mest om, inte han som räckte upp handen han har ju bara läst det i en bok, varför jag blir kallsvettig är för att man är så jäkla van vid att det är okunskap med diabetes och att korkade komentarer lätt kan fällas inom detta området,läraren frågar varför han sa diabetes och eleven svarade att han läst det i en skolbok. ( Linda pustar ut, japps ingen dum diskussion blev av och inga dumma komentarer fälldes,tur!)

Sakta men säkert räcker jag upp handen och säger att diabetes är en dold sjukdom eftersom ingen verkligen kan se att jag har diabetes genom att titta på mig såsom man ser att någon är rörelseförhindrad när han/hon sitter i rullstol. Hur tror jag att detta kan påverka mig i traffiken? Jag måste vara mer uppmärksam hur blodsockret ligger innan jag sätter mig bakom ratten som vanligt behöver jag vara mer uppmärksam och planerande ligger bakom. Men jag tänker tusanimej inte låta diabetesen hindra mig ifrån att ta körkort, noway!

Jag tycker att diabetes är ett jävligt dolt handikapp  i vissa lägen ( japps man får svära när man pratar om diabetes), som när jag sitter på en föreläsning i skolan och inte fattar ett skit pga att jag har lågt eller högt värde, det är ingen människa som lägger märke till att min hjärna vägrar samarbeta med mig i det läget mer än jag själv, ibland känns det förjävligt måste jag säga, livet är inte rättvist, men jag tänker INTE låta det hindra mig från att göra bra ifrån mig i skolan, jag får istället ta tag i det när jag ligger bättre i blodsocker.

Nog om detta, dagen idag har bestått utav träning med Shiva, övningskörning med mamma, fika med mamma, körkorts teori lektion och möte med Kungsbackas Diabetesförening.

Övningskörningen gick bra och den går bättre för varje gång men har jäkligt svårt att få till växlarna ibland, men men Rom byggdes inte på en dag!

Mötet med kba diabetes var givande, vi kommer ha en föreläsning inom kort, info kommer givetvis komma upp på bloggen!

KRAMAR FRÅN LINDA

Kommentarer
Postat av: catta

ser att du har animas pump! är du nöjd med den! samt vad har de för finneser?

kram catta

2009-02-12 @ 12:12:39
URL: http://hotmom.blogg.se/
Postat av: Camilla

åhhh linda! DE är så SANT så. Allt du skrev idag, så hade jag också känt/känner. Jag har också skrivit om de här med diabetes och handikapp. Läste om boken idag och kom på att jag hade bilden som jag tagit ur boken på datorn men inte haft tillfälle att lägga in den men gjorde de nu.



OCH ja visst, de kan vara ett dolt handikapp. Samma folk vet ju inte att jag beter mig såoch verkar helt efterbliven men de är ofta för jag har lågt eller högt blosocker.



Folk i min klass klagar alltid på mig, ja men du är så jävla förrvirad och de är när jag har högt blodsocker. Jag blir s jävla ledsen.



nästa gång ska jag skrika åt dom "VAFAN! JAG HAR EN JÄVLA SKIT SJUKDOM, DIABETES OCH DE ÄR MITT BLODSOCKER SOM GÖR MIG SÅ,FATTAR DU?" jag tycker de är så himla jobbigt



Diabetes är orättvist! Så jävla sjukt jobbigt, folk ser ju inte problmen man har inom sig.



Kram på dig Linda!

2009-02-12 @ 14:27:14
URL: http://camilladiabetes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0